Wszechnica - Czarnobyl po ćwierćwieczu (dr Marek Rabiński)

  • Am Vor 7 years

    shreddingeverydayshreddingeveryday

    Dauer: 1:02:45

    Mirror filmu, dostepnego pod adresem wszechnica.org.pl/?p=11&id_content=769&id_keyword=136

Sławek
Sławek

Same bzdury. Zmarło kilkadziesiąt osób ? zmarło 40 tyś a brało udział pół miliona a operacja kosztowała ZSRR 18 miliardów dolarów.

Vor 8 Monate
Deyawu
Deyawu

a możliwy był sabotaż?

Vor year
Marcin Ponury
Marcin Ponury

Rabiński czego kłamiesz, używasz zdjęcia (na dodatek, o zgrozo, NEGATYWU!!!) strażaków, którzy niby prowadzili akcję w elektrowni, a tak naprawdę zdjęcie było zrobione zimą 1985 podczas ćwiczeń strażackich!!!

Vor year
oporopowrotnik
oporopowrotnik

Jakie szkolnictwo tacy doktoranci...

Vor year
Tymon Wiśniewski
Tymon Wiśniewski

Wow!!! Ale ciekawy wykład..

Vor year
Niezdecydowany Multihobbysta
Niezdecydowany Multihobbysta

35:23 "Śmigłowiec, który na zakończonym sarkofagu ustawiał taki licznik" - No właśnie jaki "taki licznik"? Dlaczego każde źródło podaje cel misji jako "Zrzut mieszanki dezaktywacyjnej", na oryginalnym filmie dokładnie ten zrzut widać. Mam nie wierzyć swoim oczom i wszystkim opisom tylko jednej osobie? Obejrzałem cały film i myślałem, że to co mówi Pan Doktor jest prawdą ale to w większości są brednie.

Vor year
Marta Kaczmarek
Marta Kaczmarek

Co za bzdury. Wykład dla nawiedzonych prowadzony przez kolejnego nawiedzonego.

Vor year
Piotr Kruglej
Piotr Kruglej

@Moryc Bucholtz A konkretnie to jest tutaj multum bzdur, które całkowicie sie nie pokrywają z prawdziwymi relacjami

Vor year
Moryc Bucholtz
Moryc Bucholtz

a konkretnie?

Vor year
MrGasior
MrGasior

mam pytanie, skoro ine byłop wybuchu to skąd grafit i reszta materiału radioaktywnego znalazły sie na dachu i w okolicach budynku elektrowni

Vor year
SkyLake
SkyLake

Nie było wybuchu jądrowego. Natomiast (co jasno jest tu powiedziane) był ogromny wybuch pary wodnej, a następnie wodoru

Vor year
Przemek Niewiadomski
Przemek Niewiadomski

Większych bzdur nie słyszałem, nie wiem czym popiera ten Pan swoje przekonania.

Vor year
Piotr Kolaczyk
Piotr Kolaczyk

masło maślane , usłyszeli wybuch myśleli że to burza , ale nie mogli zobaczyć bo w elektrowni nie ma okien , za chwile zdjęcie i komentarz że strażacy wprowadzają węże przez okna do hali turbin , o 6 rano wszystkie ogniska pożarów zostają ugaszone , za chwile że dach został przepalony :) , większość ofiar zginęła na skutek nieszczęśliwych wypadków :) duzo faktów pominiętych

Vor year
Tomasz Wojciechowski
Tomasz Wojciechowski

Przestańcie wypisywać, że reaktor wybuchł. To niemożliwe. Co nie znaczy, że nie było innych eksplozji towarzyszących. Reaktor to nie bomba.

Vor year
7Prozak7
7Prozak7

@Moryc Bucholtz Chemiczny .

Vor year
Moryc Bucholtz
Moryc Bucholtz

@7Prozak7 czyli jaki?

Vor year
7Prozak7
7Prozak7

Reaktor wybuchł tylko ta eksplozja nie miała charakteru jądrowego .

Vor year
Sebastian
Sebastian

ale jak ten pluton był esploatowany?? dla armi, przeciez pręty paliwowe w 4 były uranowe, to jak uran w trakcie rozsczepienia stawał sie plutonem? no ludzie bez jaj, albo za głupi jestem, coś mi tu brakuje. jeden mówi tak, a inny fizyk niby tak samo ale inaczej.

Vor year
Antony Soprano
Antony Soprano

Nic się nie stało, komuno wróć...

Vor year
allloalllo szszszsz
allloalllo szszszsz

A jaki system jest dobry? Kapitalizm który rozwalił nam klimat?

Vor year
Monika Malwina
Monika Malwina

Teraz ludzie o wiele bardziej szkodzą planecie.

Vor year
evalexis01
evalexis01

Bardzo dziękuję za nagranie tego wykładu. Rzetelna, czysta wiedza o wydarzeniu, zamiast zapychania filmu animacjami. Wcześniej widziałam film innego naukowego youtubera, owszem również poparty rzetelnymi źródłami, ale brakowało mi czegoś od specjalisty takiej klasy. Dzięki!

Vor year
Kosmonauta Z Kambodży
Kosmonauta Z Kambodży

Gosc twierdzi ze nie bylo duzego wybuchu i dach sie przepalil ... ciekawe ktory glupek na tym dachu poukladal grafitowe elemanty reakora ? Pownie zrobila to sowiecka propaganda...

Vor 2 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

14:01 nie spawano przy rakiecie załadowanej paliwem, a usuwano usterkę elektryczną bez usuwania paliwa. Zwarcie zapłon drugiego stopnia rakiety, wybuch i śmierć w tym jednego z generałów odpowiedzialnego zdaje się za wojska rakietowe. Wcześniej o kilkanaście sekund. Test w Czarnobylu prowadzono bo Izrael zbombardował reaktor w Iraku. Prawdopodobnie na polecenie USA ! Słowa nie powiedziano o tym dlaczego " wciśnięto " pręty kontrolne, które wcześniej zostały CAŁKOWICIE wysunięte z reaktora ! A to DOPIERO 17:06. WNIOSEK : Tytuł naukowy nie koniecznie daje monopol na wiedzę. Wiedza nie daje monopolu na tytuł naukowy. Co widać po ilości publiczności " obecnej " na sali !

Vor 2 years
dekoracepasje
dekoracepasje

O ileż byłby ciekawy ten wykład, gdyby nie te yyyyyyyy....yyyyyyyyy....yyyyyyyyy yyyyyyyy,,....yyyyyyy......

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

Słabe łącze.

Vor 2 years
franz gizinski
franz gizinski

Tak to już jest że jak się facet robi łysy i otyły to libido opada a to wpływa na stan umysłu i pierdoli się od rzeczy.

Vor 2 years
franz gizinski
franz gizinski

Człowiek z wykładu mieszkał w Czarnobylu i zdrowo mu odjebało

Vor 2 years
franz gizinski
franz gizinski

A to spoko -ta awaria to cały chuj

Vor 2 years
Paweł z Lublina
Paweł z Lublina

Wspaniały wykład ... proszę o więcej Pozdrawiam

Vor 2 years
Konrad Kwiatkowski
Konrad Kwiatkowski

Nie jestem ekspertem , ale mam swój rozum i interesując się tematem jestem zaskoczony niektórymi opowieściami Pana Profesora. Rozmiar zniszczeń bloku elektrowni pokazywał jasno, że doszło do eksplozji, pręty grafitowe zostały rozrzucone i były silnie radioaktywne - to opisują sami uczestnicy akcji. Autonomiczne maszyny , które miały usuwać radioaktywny gruz się po prostu psuły od wysokiej radiacji - to także opisują uczestnicy akcji Likwidatorzy ręcznie odgruzowywali strefę wybuchu i zbierali łopatami silnie radioaktywny gruz i resztki prętów grafitowych - a tak naprawdę z końcówkami grafitowymi a same pręty zawierały Bor. Wszystko powyższe to są zeznania ludzi biorących udział w akcji , są filmy i zdjęcia - to nie jest wymysł czy fikcja także opis, że Straż Zakładowa (pożarna)- nie miała co robić to się nazywa naginanie historii. Śmigłowiec, który spadł zahaczył o żuraw i niósł materiały do zasypania dziury w bloku - widać to jak na dłoni na filmie. Zgadzam się, że rozmiar katastrofy nie był taki jak się go Rosjanie spodziewali, a w tej chwili strefa nadaje się do ponownego zamieszkania z wyjątkami, ale to nie znaczy, że wracam tam normalne życie bo strefa nadal jest wyłączona. Prawdą jest, że są tam bardzo bogata fauna i flora - nic dziwnego nie ma cywilizacji i ludzi to natura bierze co swoje - jest zielono i bardzo dużo zwierzyny jak w rezerwacie (obowiązuje zakaz polowania bezwzględny) Nie ma tam mutantów przynajmniej ich nie widać, anomalie genetyczne muszą występować i to nie jest żadna tajemnica i nie trzeba być naukowcem. Czarnobyl bez wątpienia przyczynił się do wzrostu w europie zachorować na nowotwory w tym nowotwory tarczycy - nie mówię o epidemii, ale nie można tego bagatelizować. Szanuje wiedzę i doświadczenie Pana Profesora, ale nie mogę przejść obojętnie obok treści jego wykładu bo teraz on kreuje się na tego jednego jedynego niepodważalnie wiedzącego wszystko o katastrofie, a takie stanowisko prowadzi do właśnie takich wypaczeń. Katastrofa nie była tak ogromna jak zakładano, ale nie była to przerwa techniczna tylko katastrofa, która pochłonęła życie wielu istnień - nikt nie wie oficjalnie ile i zapewne się nie dowiemy. Pamiętajmy, że w akcji brało udział ponad 500 tys ludzi ściągniętych z Rosji, w tym strażaków i górników, oraz żołnierzy. Nikt nie wie ilu z nich biorących bezpośrednio udział przy reaktorze umarło na skutek powikłań po kontakcie z wysokim lub podwyższonym promieniowaniem. Pracowali oni w warunkach jak normalni ludzie bez specjalistycznego zabezpieczenia - bo to co im oferowano to były półśrodki, a nawet trudno to w ten sposób nazwać.

Vor 2 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

Z niektórymi Twoimi tezami nie mogę się zgodzić. Maszyny nie były autonomiczne ale sterowane przez operatorów. Pręty kontrolne miały samą końcówkę pokrytą grafitem.

Vor 2 years
grze80
grze80

51;15 hhhhhhhyyyyymmmmmmyyyyy aaaaayyyyyyyyyyynnnnnyyyyy

Vor 2 years
banitos banitos
banitos banitos

Lysa pala cisnie kit a ludzie to lykaja. Tylko niech wszyscy sobie zadadza pytanie. Skoro awaria to byl tylko pozar i nic sie takiego nie stalo to czemu chmura promieniotworcza doszla az do londynu???!!! Dzisiaj z mojej klasy podstawowej juz niezyje 30% kolegow, prawie wszyscy poszli na nowotwory typu bialaczka i podobne. Wszyscy zarlismy przez te lata owoce skazonej opadem ziemi. A wystarczy tylko zeby do organizmu czlowieka niewielka ilosc takiego pylu radioaktywnego sie dostala. I za te kilkadziesiat lat nowotwor gwarantowany. Radioaktywnosc uszkadza geny i koniec tematu.

Vor 2 years
piwek88
piwek88

Nie no ręce opadają. Przy ścianie reaktora jest mniejsze promieniowanie niż w Warszawie. Sorki ale w ten wykład nie wierzę. Fakty mówią same za siebie. Zwłaszcza promieniowanie ubrań strażaków i likwidatorow.

Vor 2 years
Marek Santoneo
Marek Santoneo

No oczywiscie programy dokumentalne discovery oraz wywiady z ludzmi sa malo wiarygodne w koncu sa wyprodukowane przez kapitalizm. Brawo dla pana, niech zyje socjalizm. Ile zaplacili panu Moskiewscy towarzysze za bagatelizowanie tej katastrofy?? Nie spieram sie tutaj czy wystrzelilo to w kosmos jak pokrywka z garnka, ale przeswietlone klisze na zdjeciach oraz widok po katastrofie nie wskazuje aby lekko spalil sie dach, co pan sugeruje w swojej interpretacji.

Vor 3 years
piotr augustyn
piotr augustyn

identyczny reaktor izrael rozwalił w Iranie. (ale o tym cisza jak po smierci organisty) ( można sie domyśleć narod wybrany sprawcą ) Obawa rosjan przed taką sytuacją sprawiła że sławny I tragiczny w skutkach test został przeprowadzony bez starannego przygotowania.

Vor 3 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

W Iraku !!!

Vor 2 years
Paku Hause
Paku Hause

Pewnie był i przeżył to wszystko . Pierdolenie pod publike

Vor 3 years
Zakrzun
Zakrzun

ludzie po kilku miesiacach mogli wrocic w tamte rejony i zyja spokojnie do dzis...

Vor year
Zakrzun
Zakrzun

ale to wszystko prawda co on mowi... katastrofa czarnobyla jest bardzo mocno wyolbrzymiona

Vor year
Gośka Stanek
Gośka Stanek

Jest Pan naukowcem. Bardzo szanuję Pana wykłady ale moje pytanie jest : czy kiedykolwiek miasto Prypeć może być odbudowane?? Jestem z zawodu i zamiłowania inż. budownictwa , od dwóch lat interesuje mnie Strefa Zamknięta. Obejrzałam wiele materiałów dokumentalnych na ten temat. Chcę wiosną 2018 pojechać na tygodniową wycieczkę do Czarnobyla. Czy władze Ukrainy mogą być zainteresowane odbudową miasta , czy wystarcza im zainteresowanie wycieczkami?? Skoro nie ma promieniowania , z filmów które oglądałam degradacja budynków nie jest tak duża aby je usunąć bultorzererem!! Proszę o kontakt na mojego maila : ira213@o2.pl. Będę wdzięczna aby oprócz tego co napisałam odpowiedział Pan na moje inne pytania. Dziękuję za doskonałą prelekcję , mam nadzieję na odpowiedź i pozdrawiam. Małgorzata

Vor 3 years
Mikołaj Jerzy
Mikołaj Jerzy

polecam "Czarnobylską Modlitwę".Życie po katastrofie atomowej ludzi ,zwyczajnych mieszkańców okolic i samego miasta .Książka podejmuje tematu o których ten Pan nie wspomina.

Vor 3 years
Piotr Korycki
Piotr Korycki

pytanie za 100 punków. skąd się wziął grafit na dachu skoro ten przepalił się dopiero po 2 dniach facet opowiada takie bzdety że żal mi go. 200 tonowa pokrywa reaktora się przechyliła też z czasem a krasnoludki chciały grafit wynieść na złom ale w porę się zorientowały i porzuciły go na dachu. Wszyscy wiedzą że koffeina jest zabójcza natomiast pluton ma zbawienne działanie na organizmy i można go nabyć w kiosku ruchu. wzrost zachorowań na nowotwory tarczycy po awarii czarnobylskiej też jest przypadkowy. A prypeć liczył sobie 2 słownie dwóch mieszkańców + kot i ewakuowano ich na rowerze sołtysa 30 tyś razy. Herbatka kolegi też prąd zawierała pewnie bo pita w elektrowni ;)

Vor 3 years
sahiel5
sahiel5

te komunistyczne skurwysyny ukrywały do samego końca co sie stało jak opad doszedł do szwecji to szwedzi zaczeli robić badania i im wyszło że w elektrowni było mniejsze promieniowanie niż za zewnątrz dopiero wtedy dali znać narodom zjednoczonym i ci przycisnęli komunistów

Vor 3 years
oln City
oln City

nie no nie masakra geneza kurw...... sorry najlepiej mówić że nic takiego się nie stało hehe

Vor 3 years
igi woj
igi woj

Powinni otworzyć kurort w Czernobylu . Raj na ziemi.

Vor 3 years
Bartosz Szałaj
Bartosz Szałaj

@oporopowrotnik Nie, bo chuja tam jest. Ale tylko dlatego. Byłem w Czarnobylu, łaziłem po nim z dozymetrem i odczyty nie wykraczają poza normę

Vor year
oporopowrotnik
oporopowrotnik

@Bartosz Szałaj To zamieszkaj w nim.

Vor year
Bartosz Szałaj
Bartosz Szałaj

Akurat w Czarnobylu ciągle żyją ludzie, a nawet jest tam hotel :D

Vor year
Mikołaj Budzyń
Mikołaj Budzyń

Super wykład ktory pokazuje ile niescislosci bylo np w samym znanym filmie o CZARNOCBYLU

Vor 3 years
Przemek Niewiadomski
Przemek Niewiadomski

Słucham tego drugi raz i myślałem że źle zrozumiałem, ale wywnioskowałem że facio wali głupoty aby wmówić żeby było więcej zwolenników budowy elektrowni atomowej. Propaganda pełną gębą! Tylko że to może mieć inne skutki, od zamierzonych :P

Vor 4 years
Albert Kłys
Albert Kłys

te solisy są ołowiane

Vor 4 years
Albert Kłys
Albert Kłys

Odpady radioaktywne nie są żadnym problem. Pojedźcie sobie do EJ w Szwecji. Przed E. stoją piękne małe silosy ( wys. 4 metry, szer. 2-3 metry ) gdzie są przez wiele lat składowane odpady radioaktywne. Promieniowanie? 1.5 razy niższe przy tych silosach niż we Wrocławiu. W ogóle w Polsce jest tyle opuszczonych kopalń... EJ bardzo je cenie z powodu jak one sobie radzą z wielkim zapotrzebowaniem na prąd. Potrafią robićy nadprodukcję prądu gdzie żadne inne źródło może jedynie sobie pomarzyć. Polska chciałaby kupić EJ generacji III. Na czym ona polega? 96 % ,, odpadów radioaktywnych " jest po prostu jeszcze rozszczepialna. Czyli po prostu EJ są samowystarczalne na parę lat. Kiedy dochodzi do stopienia rdzenia w reaktorze ( prawdopodobieństwo wynosi raz na lat milion!!! ) promieniowanie w ŻADEN SPOSÓB nie przedostaje się przez betonowe pokrywy reaktora. CZYLI W TEJ GENERACJI LUDNOSC NIE UCIERPI NAD BLEDEM INNYCH LUDZI. Najlepiej jest budować reaktory gdzie chłodziwem jest hel- produkowano by spore ilości wodoru ( wodór to paliwo przyszłości ). Zaś w IV generacji te niby odpady rad. zostaną zmniejszone 50-krotnie ( powstanie ona za kilkanaście lat). Nie będę mówił o E. węglowych oraz Czarnobylu i Fukushimie -- to było totalne nieporozumienie. Aha, nie powinniśmy ufać OZE. One powinny uczestniczyć jedynie w 2- ewentualnie 20 % zużyciu energii. A wodna? Poprzez efekt cieplarniany w Polsce tej wody nam ubywa w rzekach. Myślenie nie boli.

Vor 4 years
Przemek Niewiadomski
Przemek Niewiadomski

@BEERCOASTERSpl Tak zgadzam się ale też trzeba zauważyć że reaktor w Japoni to była pierwsza technologia w tedy używano wojskowych reaktorów do produkcji plutonu na potrzeby militarne, a Czarnobyl by nie był dopuszczony nigdzie oprócz Związku Radzieckiego. Moim zdaniem trzeba brać wszystkie warianty że ropa, węgiel gaz się kiedyś skończy i trzeba szukać taniej i dużej ilości energii i trzeba też wziąść pod uwagę jakie mogą być skutki wymknięcia się energii atomowej spod kontroli... We wielu Państwach działają E. Atomowe i nie było żadnych problemów, tylko problemy stanowią odpady atomowe, taki problem mają w USA. Nic nie trwa wiecznie, a popyt na enrgie wzrasta, Zastanawia mnie ile byśmy mieli energii jak by powstało na Wiśle kolejne stopnie wodne, wiem jedno jak by powstały w latach 70 Dwie elektrownie atomowe by one wystrczały na zaspokojenie 80 Procent prądu, byśmy byli mnie uzależnieni od sąsiadów, też problem stanowią linie przysyłowe które pamiętają czasy przedwojenne i lata 1960/70 r. Energetyka została pozostawiona na pastwe losu. Kiedy ja wyminiłem sprzęt. Agd i RTV zainwestowałem w ledowe oświetlenie rachunek za prąd spadł 560 zł na 320 zł :)

Vor 4 years
BEERCOASTERSpl
BEERCOASTERSpl

@Przemek Niewiadomski Problem energii tzw. odnawialnej polega na tym, że nie zawsze wieje wiatr, nie zawsze jest odpowiedni stan wody na rzece i nie zawsze świeci Słońce. Tego nie przeskoczy nawet najbardziej tęgi lewacki umysł z Grinpisu. Zapotrzebowanie na energię dla samego przemysłu jest przeogromne, a co dopiero dla przemysłu + normalnych użytkowników. Polska jest bardzo bezpieczna, jeśli chodzi o bezpieczeństwo sejsmiczne potencjalnej elektrowni atomowej. Prędzej w niej chińska śrubka strzeli, niż zniszczy ją trzęsienie ziemi. Zwróć uwagę na ciekawy fakt, że elektrownię w Japonii na najbardziej aktywnym sejsmicznie obszarze wyspy wcale nie zniszczyło trzęsienie ziemi a tak naprawdę fala tsunami tuż po nim. Czarnobyl to w ogóle było totalne nieporozumienie, więc o tym to nawet nie ma co pisać. Dopóki nasi sąsiedzi będą mieli elektrownie atomowe, nie ma najmniejszego powodu, abyśmy i my nie mieli mieć własnej. Odpady przy jednej elektrowni w tak dużym kraju jak Polska nie stanowiłyby żadnego WIĘKSZEGO problemu. Mniejszy, z pewnością, ale przy dobrej organizacji i to można ogarnąć.

Vor 4 years
Przemek Niewiadomski
Przemek Niewiadomski

@BEERCOASTERSpl Jet technologia, która pozwala przetwarzać z użyte paliwo, ale ta technologia jest bardzo droga, nawet trwają pracę nad reaktorami, które będą wypalać najbardziej niebezpieczne produkty, które powstają w reaktorze ale, też pewnie będzie wielka i kosztowana inwestycja w Polsce potrzeba duże ilości taniej energii. Sądze że można inwestować e Elektrownie wodne, źródła geomtralne i w energię słoneczną. Niemcy starą NRD-owską elektronie atomowa rozbierają już 20 lat. Atomem nie jest tak że rektor się włączy na 50 lat i wyłączy go i po problemie trzeba dbać o nią później rozebrać, a to są ogromne koszty. Ja słyszałem że byłej premier aby w Polsce otworzyć zakład przetwarzania z użytego paliwa jądrowego. Trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw, nie myśleć co będzie dziś i jutro ale jak się zamknie elektrownie. Jak by się powiódł plan z czasów PRL-u to byśmy mieli około 80 Procent energii z atomu. Czarnobyl i Fukoszima mają jeden wspólna cechę głupotę ludzką za którą będą płacić inni ludzie, a nie Ci. Którzy są za to odpowiedzialni, mam na myśli oszczędności przy budowie takich obiektów. Greenpeace już kiedyś apelował że może dojść do tragedii, mówił głośno o e.j na brzegiem w rejonie sejsmicznym. Myślę że atom powinien być osttecznością jak są inne źródła energii to wykorzystania.

Vor 4 years
Tom Xtremee
Tom Xtremee

kolejny kłamliwy film o treści - a w czarnobylu to się właściwie nic nie stało

Vor 4 years
basmasta1
basmasta1

dobrze gada ale za dużo jęczy typu yyyy uuu .. taki wykład mimo ciekawej treści męczy .

Vor 4 years
Max
Max

Jeśli wg pana doktora Czarnobyl nie miał wpływu na nasze zdrowie, to ciekawe co wpłynęło na lawinowy wzrost chorób tarczycy, nadczynność, niedoczynność, hashimoto w pokoleniu 30latków (a w innych rejonach świata hashimoto występuje w wieku od 50 w górę)... To są problemy pokolenia Czarnobyla, wśród moich znajomych, któraś z wymienionych chorób tarczycy trafia się wręcz powszechnie! Jeśli niektórzy naukowcy twierdzą, że to np. przez stres to ja tego nie kupuję...

Vor 4 years
revcorey12
revcorey12

+Max otwórz se chłopie raport ONZ i tam masz wytłumaczone.

Vor 4 years
kaaarol123
kaaarol123

+Max Zwiększenie badań nad rakiem tarczycy. Jeśli zaczniesz robić badania statystyki analizy czegokolwiek co nie było wcześniej temu poddawane, też będziesz miał wzrost. Leciałeś kiedyś samolotem? Może od tego też chorujesz, w końcu promeiniowanie znacznie przekracza tam poziom tła w Polsce.

Vor 4 years
Marian Mareek
Marian Mareek

Nie zgadzam się z oceną ilości ofiar katastrofy. Wynika to z prostego rachunku statystycznego. Niektóre źródła podają że brało udział w usuwaniu awarii 500 000 ludzi (tutaj jest mowa o 300 000) i jeżeli przyjąć że 10% z nich zostało narażonych na przekraczające normy dawki promieniowania a z tych 10% kolejne 10% na "śmiertelne" to mamy 30000-50000 chorych i 3000-5000 ofiar bezpośrednio. Takie szacunki są zgodne z oceną wielu badaczy. Faktem jest przecież, że piloci i załogi śmigłowców, strażacy, górnicy robiący podkop, likwidatorzy, budowlańcy itd. nie mieli strojów ochronnych na takie dawki promieniowania. Kolejna sprawa: jeśli nie było "wybuchu" to skąd wzięły fragmenty "reaktora" i prętów grafitowych na dachu? Kolejna: niektóre źródła mówią o wybuchu w kontekście zsunięcia się stalowej płyty. I wreszcie czy prawdą jest, że gdyby nie wypompowano wody spod radioaktywnej wrzącej "lawy" i doszło do 2-go wybuchu to Europa byłaby pustynią? Co z odpadkami promieniotwórczymi, ziemią i wreszcie "sarkofagiem". Czy jest możliwość utylizacji, czy też będzie to potencjalnie śmiertelnie radioaktywna pamiątka na setki lat? Czy w świetle awarii w Fukushimie energetyka jądrowa nie jest jeszcze poza możliwościami technologicznymi ludzi i nie powinna być bezwzględnie na razie zatrzymana?

Vor 4 years
Bartosz Krawczyk
Bartosz Krawczyk

Dane mi było gdzieś wyczytać że najgłębiej zalegające radioaktywne odpady w zgliszach reaktora będą możliwe do zutylizowania za ok. 60 lat. Póki co, wiadomo tylko że stary sarkofag przykryty nową "arką" ulega rozbiórce, ale o procesie dekontaminacji ścisłego epicentrum promieniowania ciężko cokolwiek jest gdzieś znaleźć.

Vor year
TheMadmat76
TheMadmat76

Czytając wasze durne komentarze ,widzę że nie macie bladego pojęcia kim jest Marek Rabiński i czym się zajmuje- Świerk -to coś wam mówi ? ,a w Czarnobylskiej elektrowni pan Marek jest regularnie 4-5 razy w roku od kilkunastu lat więc na ,,temacie,, zęby zjadł.

Vor 4 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ TheMadmat76 Co nie uprawnia człowieka z tytułem naukowym do mówienia rzeczy, który zwykły zjadacz chleba ( jak ja ) może sprawdzić gdzie indziej ! I które są potwierdzone zeznaniami świadków, wypowiedziami innych naukowców czy nawet samego Gorbaczowa. Rzeczy, o których mówi profesor zwyczajnie mijają się z prawdą !!!

Vor 2 years
ernestovol
ernestovol

Według tego doktorka, katastrofa w elektrowni w Czarnobylu, to taki nic nie znaczący epizod, w którym ofiar z powodu  skażenia w ogóle nie było. Jak taki debil, który sam ma baraki w podstawowej wiedzy może nauczać innych...

Vor 5 years
Tom 1985
Tom 1985

Skoro kie było wybuchu to z kąd te resztki grafitu wokół komina oraz na dachu reaktora nr3 po drugie Igor Kostin już kolejnego dnia po wupadku przelatywał nadn reaktorem, był też nagrany film w którym widać płonące pręty paliwowe. Po trzecie skoro nie było eksplozji to dla czego zachodnia ściana została odchulona odnpionu i dopiero w 2005 została ona ustabilizowana bo groziła zawaleniem się oraz zawaleniem opartego o nią dachu sarkofagu, po czwarte, skoro nie było eksplozji to dla czego hala turbin miała ogromne otwory w dachu a sam kształt pozostałych ścian budynku reaktora oraz zgliszczy wyrzuconych poza budynek pokazuje że siła rozeszła się na boki kierunek połudnowy -hala turbin oraz na północny, odepchnęła od pionu zachodnią ścianę i rozrzuciła odłamki w kierunku komina-kierunek wschodni jednocześnie uszkadzając komin który groził zawaleniem przez cały czas aż do zeszłego roku gdy został zdemontowany z powodu grozby zawalenia, chęci zmniejszenia nacisku tej konstrukcji na resztę budynku pomiędzy blokiem 3 i 4 oraz sarkofagiem (masa około 300-400) ton, po piąte górna płyta miała bliźniaczą do siebie płytę dolną ktora została wepchnięta w dół powodując wyciek płynnej lawy stopionego paliwa oraz piachu z osłon biologicznych i substancji zrzucanych przez helikoptery a nie jak ten pan mówi przez samoloty, helikopter który zawadził nie o komin lecz o linę żurawia i runoł prawdopodobnię na dach hali turbin, zrzucał cement z 'kadzi' zawieszonej pod nim na linie a wypadek miał miejsce podczas początkowej fazy budowy sarkofagu w Czerwcu jeśli mnie pamięć nie myli - data jest do sprawdzenia na Youtube jest krótki filmik ku czci załogi. Komisja w ktorej skład wchodzili fizycy radzieccy, która w 87 roku zeszła do pomieszczeń sąsiadujących z reaktorem nr4 i wierciła kilka tygodni otwory kontrolne pzez ktore wpuszczono kamery, stwierdziła z niedowierzaniem że wn3trze reaktora jest prawie puste, brakowało grafitu oraz 200ton paliwa jądrowego, a wnętrze tworzyły resztki rur i kanałow, wyprawę powtórzono w 91 roku - film z wypowiedziami tychże naukowców oraz unikalnymi zdj3ciami z wnętrza sarkofagu można znaleść na YT

Vor 5 years
0ffie
0ffie

Człowiek z filmu powinien zamieszkać w Czarnobylu.

Vor 5 years
Bartosz Szałaj
Bartosz Szałaj

Odwiedza Strefe kilkanaście razy do roku, więc w sumie blisko xD

Vor 3 years
0ffie
0ffie

@Tom Xtremee  Polecam film rosyjski Raspad z 1990 roku o tej tragedii.

Vor 4 years
Tom Xtremee
Tom Xtremee

+0ffie i zapierdalać na galerze po pyrpeci

Vor 4 years
7Prozak7
7Prozak7

Niech mi ktos wyjasni gdzie w reaktorze jest jego pokrywa skoro sa tam kasety paliwowe i prety kontrolne , jaka pokrywa sie przekrzywila ?

Vor 5 years
7Prozak7
7Prozak7

@tmechatronik Dzieki za odpowiedz .

Vor 5 years
tmechatronik
tmechatronik

Właśnie chodziło konstrukcję "pokrywę" w której umiejscowione były te elementy. http://www.epa.gov/radiation/rert/chernobyltour/images/blast_02.jpg a tu widać to na modelu http://www.blackrosetech.com/gessel/wp-photos/20110622-080113-5.jpg

Vor 5 years
Łukasz Chrzanowski
Łukasz Chrzanowski

Sory ale Pan Rabiński w wielu przypadkach mówiąc delikatnie mija się z prawdą. Po pierwsze wybuch. Jak już wielu mówiło o szczątkach reaktora porozrzucanych na dachu. Jest film nagrany z tego i relacja Juwczenki. Druga sprawa to katastrofa śmigłowca, że niby ustawiał jakieś urządzenie na sarkofagu. Z tego również jest film pokazujący dokładnie tą katastrofę i nie ma tam żadnego sarkofagu

Vor 5 years
jejedala
jejedala

@Łukasz Chrzanowski obejż cały materiał - kwestia wybuchu jest omawiana od około 30 minuty...

Vor 5 years
jejedala
jejedala

@Łukasz Chrzanowski obejż cały materiał - kwestia wybuchu jest omawiana od około 30 minuty...

Vor 5 years
Łukasz Chrzanowski
Łukasz Chrzanowski

i jeszcze a pro po wybuchu. Mówi o nim sam Gorbaczow w jednym z wywiadów. Że z pierwszych informacji, które otrzymał nie było mowy o wybuchu a tylko o pożarze, dopiero później się o tym dowiedział

Vor 5 years
Adam Pisca
Adam Pisca

Bardzo ciekawy wykład, wiele nowych, nieznanych przeze mnie faktów dot. katastrofy w Czarnobylu.

Vor 5 years
Qzyn raV
Qzyn raV

A gdzie przepalanie dna reaktora i wypompowywanie wody ze zbiorników pod nim? Tam nikt nie zginął?

Vor 5 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

@Piotr Kruglej A to poproszę o jakąś publikację w tym temacie.

Vor year
Piotr Kruglej
Piotr Kruglej

@Heniu Szczęśliwy To źle słyszałeś. Ci nurkowie przeżyli. Zmarli jakos niedawno ze starości

Vor year
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Qzyn raV Z kolei ja słyszałem o trzech ofiarach, które ręcznie otwierały zawory aby można było wypompować wodę gdyby pręty się przepaliły przez osłonę reaktora ! P. S. Panowie " profesorowie " robią wykład o tym o czym się znają, a to zwykli ludzie dążą do prawdy i nieznanych faktów. Profesorowie tylko ( moim zdaniem ) o tym co przyniesie im zaszczyty i tytuły naukowe. P. S. II Jestem ciekaw czy profesor wie, że teraz rosyjskie reaktory są najbezpieczniejsze i jak się na to zapatruje przez pryzmat Czarnobyla.

Vor 2 years
ORWO COL
ORWO COL

A gdzie jest historia Aleksandra Juwczenki, On przeżył tą katastrofę, i w pożarach szukał pracowników.  Z jego wspomnień wynika, że jednak był wybuch gdyż opowiada on o tym  że z hali reaktora było widać jedynie niebo pełne gwiazd. Z tego co pamiętam to mowa była jeszcze o tym jak operatorzy poszli zobaczyć co się stało. Juwnczenko opowiada o tym że miał wejść do hali reaktora na balkon, ale był urwany i nie zmieścił by się z innymi, tak wiec inni weszli a on został za drzwiami i być może dla tego przeżył.  Jego historia jest niebywała, był jakieś 100 metrów od wybuchu, ratował innych ludzi sam dostał dużą dawkę, miał chorobę popromienną i do dziś żyje. A co do profesora, to dość nagina fakty (wywiad z Aleksandrem Juwczenko)  http://www.eksel.user.icpnet.pl/opowiadania/4miszmasz/czarnobyl5.php 

Vor 5 years
kluscia
kluscia

o matko co za bzdury ten profesor to moze jakis ruski kacyk ?

Vor 5 years
7Prozak7
7Prozak7

@***** Dłużej : )

Vor 5 years
7Prozak7
7Prozak7

@***** Jak taki jestes pro polski to czemu Potomak a nie Wisla czy Odra ? Poza tym przeciez to profesor podwaza rozmary katastrofy wiec to on powinien byc wedlug ciebie pro USA .

Vor 5 years
kluscia
kluscia

tylko tyle ?

Vor 5 years
jeszcze czego
jeszcze czego

To nie są bzdury. Mój wykładowca fizyki jądrowej już kilka lat temu to samo opowiadał. Cała medialna otoczka budowana na ludzkiej naiwności i strachu tworzy ogromną machinę do zarabiania pieniędzy.  

Vor 5 years
Mazi Król wioski
Mazi Król wioski

ale on gada głupoty i kłamstwa

Vor 6 years
Mazi Król wioski
Mazi Król wioski

ładnie ci dali na imię xD

Vor 4 years
eeerrrwwwuuu
eeerrrwwwuuu

Zapomnial Pan o 300 pilotach, którzy zasypywali reaktor ;) 

Vor 6 years
Artistic Variations
Artistic Variations

O o ponad 400 górnikach którzy kopali tunel na zmianę. W sumie wszystkich likwidatórów w ciagu kolejnych lat przewinęło się grubo ponad 600 000. W pierwszych dniach po wybuchu było ponad 160 poszkodowanych których przewioeziono do szpitala w Prypeci, wszyscy z objawami choroby popromiennje. Kilkadziesiąt z nich potem przetransportowano śmigłowcami do szpitala w Moskwie. Z posród tych 400 górników w ciagu kolenych lat prawie połowa zmarła, zmagali sie z chorobami zwiazanym z napromieniowaniem. O czywiście nic sie nie mówi o innych pracownikach elektroni którzy jeszcze mieli swoje zmiany w kolenych blokach. Njalepiej powiedzieć że nic sie nie stało tylko se troche pierdło i tyle. Pracownicy którzy mieli zmianę i przeprowadzali test zeznali co słyszeli i co zobaczyli w ich ocenie do wybuchu doszło choć nie było to możliwe. Zapłaci za to życiem, ale przeciez nic sie takiego nie stało. Fajnie se pogadać z mównicy albo z pozycji fotela. To były inne czasy inne technologie i inny system, teraz to se można gdybać i kazdy jest mądry.

Vor year
zEasyPL PL
zEasyPL PL

@jejedala obejRZYJ #grammarnazi

Vor year
jejedala
jejedala

@eeerrrwwwuuu obejż cały materiał - kwestia wybuchu jest omawiana od około 30 minuty...

Vor 5 years
XyntiaOna
XyntiaOna

fajny filmik. ciekawy

Vor 6 years
lord logan
lord logan

A to nie uran :) 

Vor 6 years
Mike Bart
Mike Bart

A tak z innej beczki, to za każdym razem kiedy doktor zbliżał się do netbooka patrzyłem tylko, żeby nie rozlał Nestea ;)

Vor 6 years
Richus1979
Richus1979

Ustalmy pewne fakty: - określenie "niech spiernicza i zdycha" to nie jest wyrażanie opinii a obrażanie człowieka. W dodatku człowieka, którego miałem niekłamaną przyjemność poznać osobiście i (zapewniam) bardzo wartościowego. - obalając czyjeś argumenty należy przedstawić kontrargumenty lub przedstawić dowody na to, że druga strona się myli. W przeciwnym razie to zwykłe pieniactwo. - "Piknik na skraju drogi" to fikcja literacka. Poziom promieniowania w strefie jest bezpieczny, o czym świadczy kilka bezspornych faktów, między innymi to, że elektrownia pracowała do 2000 roku, zatem nawet po rozpadzie ZSRR. Nadal zatrudnia kilkaset osób. W miasteczku Czarnobyl mieszkają na stałe ludzie, zupełnie zdrowi. Przyroda kwitnie, w pobliskich lasach i bagnach nieniepokojone przez ludzi gnieżdżą się rzadkie gatunki zwierząt. I bynajmniej nie "zdychają", ani zwierzęta ani ludzie tam mieszkający i pracujący. Jeśli jest inaczej, przedstaw DOWODY. - prawda najczęściej leży pośrodku.

Vor 6 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Waldemar Ożóg Codziennie w szklance, którą pijesz jest kropla deuteru. W każdej cieczy jaką pijesz ze szklanki jest KROPLA deuteru. No może poza CZYSTYM spirytusem !

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

Heniu Szczęśliwy Jak się zastanowisz to wszystko jest z pierwiastków i jest naturalne. Problem w tym że deuter jest opisanym preparatem kastrującym chemicznie trwale , facetów a przy większych stężeniach kobiety ( makrela sprowadziła popielate plemniki zanim i niemki zostaną wykastrowane, a ruscy nagonili nam ukrainców w tym samym celu). Książka która traktuje o wpływie deuteru ma już 70 lat , tak że dobrze wiedzieli jak wygłada pomoc bratnia a bajki o jakichś próbach to się tworzy dla naiwnych. Te 5 ton posypki 235 na europę będzie tu jeszcze wode deuterować przez milion lat, gama bedzie rąbać w podbrzusze, alfa tworzyć krótko życiowe izotopy, radon plądrować piwnice, a wszystko w kontakcie z materią biologiczną dawać tony CO2 z ktorym tak wszyscy zawzięcie teraz walczą ( wywołuje umysłowe popieprzenie a ze wiatry są zachdnie to u nas i u nich ( blok się rozleciał właśnie od tego , trudno zbudować społeczeństwo z popieprzonych). A wybrańcy spieprzyli do podziemnych miast i ogladają planete małp na you tubie ( teraz fuku... powtarza sukces czarka z amerykanami ktorzy aby przeżyć będą spieprzać na krym). Opłacona banda naukowych klakierów dba żeby przypadkiem postępu technicznego poza konieczny nie było . Tak wygląda w dużym skrócie to co zostawiamy dzieciom ( jeszcze bombki ato.. mają termin przydatności i też ktoś będzie z nich kasę próbował odzyskać - najlepsze przed nami).

Vor 2 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ + Waldemar Ożóg Codziennie SPOŻYWASZ deuter, który jest naturalny !

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

Przygłupie, poczytaj o właściwościach ciężkiej wody i konsekwencjach jej spożycia. Każdy deszcz jaki spada od rozsianego starannie U235 aż syczy deuterem .

Vor 2 years
Marian Mareek
Marian Mareek

+Richus1979 Problemem nie jest skażenie samego Czarnobyla i okolicy. Problemem było wyrzucenie ogromnych ilości radioaktywnych pyłów i przeniesienie ich na dalsze obszary, śmierć tysięcy ludzi gaszących ten pożar i możliwość wtórnego wybuchu który mógł z Europy zrobić pustynię.

Vor 4 years
Remigiusz Szmulek
Remigiusz Szmulek

Jak można się wypowiadać na temat w taki sposób pomijając fakty które są znane? A no można… i proszę bardzo na dachu elektrowni leżał grafit pewnie go tam na potrzeby filmu zanieśli, później musieli to sprzątać…  A teraz zagadka dla wytrwałych którzy to czytają: Jaki jest okres połowicznego rozpadu plutonu militarnego? I po tym czasie zniknie go połowa więc ile w jamie reaktora będzie leżał ten stopiony rdzeń? Sam przecież przyznał to był reaktor militarny… BANG!  Teraz do pana inżyniera… jak będę premierem tego kraju zabiorę ci dyplom. To prawda w czerwonym lesie jest poziom promieniowanie jakieś 25mikro SV/h, na plaży w Brazylii piasek promieniuje 50mikro SV/h. Tak małe promieniowanie w lesie jest związane z okresem rozpadu, narastaniem ściółki leśnej (1 rok =1 cm), wymywaniem materiału promieniotwórczego przez opady. Jedź na grzyby do tego lasu panie inżynier to za maksymalnie rok już nic takiego nie napiszesz… BANG!  Ja wiem, że czasami w innych filmikach przesadzają z rozmiarami tego co się stało. Zdaje sobie sprawę, że mamy krytyczny bilans energii elektrycznej przez co czasami musimy kupować prąd od sąsiadów z Ukrainy. To co tutaj widzę to jest niesamowite spłaszczanie rozmiaru katastrofy, w celach propagandowych (jakoś musimy społeczeństwu wytłumaczyć miliony na elektrownie atomową). 

Vor 6 years
sahiel5
sahiel5

końcówki prętów regulacyjnych były grafitowe stąd grafit.z tego co wiem to "militarny" oznacza że w plutonie jest odpowiednio dużo U235 (>85%)

Vor 5 years
Kamil K
Kamil K

Każdy kto jedzie na wycieczkę do Czarnobyla także to bagatelizuje. Bo w mieście jest małe promieniowanie, fakt ale niektóre elementy mają po kilkadziesiąt większą dawkę niż dopuszczalna dla człowieka o tym już nikt nie wspomina.

Vor 6 years
Richus1979
Richus1979

Drogie dzieci. Skończcie 18 lat i sami pojedźcie, potem się wymądrzajcie. Na własne oczy widziałem koty mieszkające na terenie elektrowni. A nad Prypecią... orła bielika! Ale oczywiście pani z historii wie lepiej niż jeden z największych mózgów fizycznych w Polsce.

Vor 6 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Waldemar Ożóg Z tego co wiem w Hiroszimie został jeden. Dosłownie pod miejscem gdzie trafiła bomba ! https://afterbefore.pl/?p=4936

Vor 2 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Richus1979 To dlaczego świadkowie i bezpośredni " bohaterowie " tych wydarzeń mówią co innego niż " największy mózg fizyczny w Polsce " ?

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

Richus1979 W epicentrum w hirosz też budynki stały i stoją.

Vor 2 years
Pijany Szklaż
Pijany Szklaż

Mnie dziwi tylko to że moja mama która świetnie pamięta katastrofę w Czarnobylu mówiła że "eksperci" mówili że ten teren będzie możliwy do zamieszkania za kilka tysięcy lat, jak nie dłużej. A tu minęło 30 lat i już się ludzie zaczynają wprowadzać

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

a sprawdzałeś ile żyje ten bielik , wilk, ryba?? Bo po połknięciu deuteru 5 lat?? Dlaczego nie ma bezrobocia?? skoro zamknięto prawie wszystkie fabryki?? No, no ... blisko.... wymarli ludzie na posypanym U235 terenie ( nie ptaki bo te co roku mają młode - tylko ludzie). U235 będzie się jeszcze rozpadał ze 150 lat tak że można powiedzieć mieszkacie w puszczy która tu powstanie za 50 lat (nawet 500+, nie pomoże tak jak w niemczech nie pomaga 320 euro).

Vor 2 years
Remigiusz Szmulek
Remigiusz Szmulek

Goebbels byłby dumny... likwidatorzy siadali na dachu i w tysiąca pogrywali, czasami ktoś dla zabawy kawałek grafitu za koszule koledze wrzucał. Było śmiesznie i płacili im za to. 

Vor 6 years
Piolho w.
Piolho w.

ps. najgorsze jest to, że on chyba na prawde wierzy w większość tych głupot które opowiada....

Vor 6 years
0ffie
0ffie

@Piolho w. Płacą mu za to.

Vor 5 years
Piolho w.
Piolho w.

Skoro tam tak pięknie i cudownie jak ten gość opowiada to na kiego h.... on siedzi w Polsce? niech wypiernicza do Prypecia i zobaczymy jak szybko zdechnie na chorobę po promienną.... jaki gość.

Vor 6 years
Piolho w.
Piolho w.

Nie twierdze że wiem lepiej, ale takie jest moje zdanie, nie ogarniasz tego że ktoś może mieć inne zdanie niż Ty??  A jeśli moja pisownia Cię razi to mam na to rade: 1. nie czytaj moich komentarzy. 2. nie odpowiadaj na nie. Bo twoje teksty przypominają mi tylko ludzi którzy chcą za wszelką cene zrobić jakąś zadyme i czepiają się pierdół.

Vor 6 years
Richus1979
Richus1979

@Piolho w. Aktualnie czujniki w Prypeci pokazują około 65 mikrorentgenów na godzinę. Czy to dużo czy mało, ty wiesz lepiej. Wszak ja jestem tylko skromnym inżynierem, a twój geniusz bije na łeb członków najbardziej prestiżowych instytutów naukowych w Polsce i Europie, nawet jeśli nie potrafisz pisać.Ja wiem tylko, że zwierzęta tam albo rozmnażają się w najlepsze albo są niesłychanie żywotne.

Vor 6 years
Piolho w.
Piolho w.

Sprostowanie: "to co gość mówi o promieniowaniu to raczej głupoty" - Chodziło mi o aktualny stan w Prypeci o którym opowiada P. Profesor  Członek zarządu PTN Przedstawiciel ENS Członek PAN :P

Vor 6 years
Piolho w.
Piolho w.

Jak piszę i co robię w życiu to moja sprawa kolego, a jeśli chcesz odnosić się do czyjejś inteligencji radził bym oceniać pod względem innych kryteriów niż pisownia. Co do tego Pana Profesora to nie wiem skąd się urwał i twoje informacje raczej mnie nie interesują, ale to co gość mówi o promieniowaniu to raczej głupoty. Masz inne zdanie - to spoko, a jeśli szukasz zaczepki (bo najwyraźniej szukasz odnosząc się do mojej inteligencji) to zagraj w Tibie albo coś tam :D 

Vor 6 years
Richus1979
Richus1979

Mogę ci powiedzieć co robi. Udziela seminariów, zajmuje się problematyką jądrową, jest członkiem zarządu PTN, przedstawicielem w ENS, członkiem PAN-u. Między innymi. A ty? czym się zajmujesz? Bo widzę, że nawet opanowanie języka ojczystego przerasta twoje możliwości intelektualne.

Vor 6 years
Piotr Kępys
Piotr Kępys

No jak za opowiadanie takich pierdół dają doktora to ja się piszę z jakąś góralską gawędą!

Vor 6 years
Emil Nowacki
Emil Nowacki

Bardzo wiele czytam o tej Katastrofie (nie wypadek). Ale takich bredni jak tu to jeszcze nie znałem. Jak mamy takich doktorów to się nie dziwie za jesteśmy.... 

Vor 6 years
7Prozak7
7Prozak7

Skoro nie było wybuchu , tylko pożar , to jakim cudem elementy rdzenia wylądowały na dachu ?

Vor 6 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ 7Prozak7 W reaktorze podczas tego feralnego testu moc tak rosła, że elementy osłaniające falowały nad reaktorem jakby były z gumy czy leżały na wodzie, a byłyby zrobione ze styropianu. Jedno mnie ciekawi jak ściana z betonu ( pewnie zbrojonego ) metrowej lub większej grubości falowała jakby była z gumy ( słowa człowieka, który przeżył ).

Vor 2 years
Małgorzata Wodka
Małgorzata Wodka

nolbex - generalnie TAK... zrobienie doktoratu z rachunkowości czyni cię ekspertem i autorytetem w dziedzinie finansów

Vor 2 years
nolbex
nolbex

Nie wiem po co mi to konto tak wlasciwie to, ze ktoś gdzieś jeździ i rozmawia z ludźmi to czyni go ekspertem ? W Polsce nie ma elektrowni jądrowych wiec i nie ma ekspertów. Teoretyk i tyle. Ja mogę czytać książki z rachunkowości, ekonomii, zrobić doktorat i to już czyni mnie ekspertem i autorytetem w dziedzinie finansów ?

Vor 2 years
7Prozak7
7Prozak7

@Chlebakk Chciał bym się dowiedzieć co robiły elementy kaset paliwowych na dachu , który według tego pana się przepalił przecież dopiero w następstwie awarii . Więc jak to było ? 1) albo nie było wybuchu , przepalił się dach a elementy ważące po kilka kilkanaście kilogramów wzniosły się na aniołach i osiadły na dachu . 2) był wybuch elementy przebiły dach , który potem się zapalił , lub zawalił od razu .

Vor 3 years
Bartosz Szałaj
Bartosz Szałaj

Rabiński jeździ do czarnobylskiej elektrowni kilka razy do roku od kilkunastu lat. Z niejednym pracownikiem rozmawiał, niejedne badania prowadził i w Polsce jest jednym z największych ekspertów (o ile nie największym) w tej dziedzinie. Nazywanie go debilem to skrajna ignorancja. Tak poza tym to jestem ciekaw który z pracowników mających wtedy zmianę powiedział, że płytę podrzuciło o 25 m do góry.

Vor 3 years
Jaca Nowak
Jaca Nowak

dodaję link do strony gdzie można oglądać on-line budowę nowego sarkofagu  http://www.chnpp.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=230&Itemid=101&lang=en

Vor 6 years
Jarek K
Jarek K

Internauci negujący treść wykładu. Jego zawartość pochodzi z kilku, jeśli nie kilkunastu, wyjazdów do strefy i rozmów na miejscu. Wypadek nie był poważny - w skali wypadków technicznych był marginalny. Od strony politycznej był bardzo poważny, m.in. dał pożywkę zielonym i innym lobbystą antyatomowym. Jak czerpiecie wiedzę z książek (YasiuVW) to obejrzyjcie jeszcze równie "wiarygodne" filmy o Czarnobylu na YT, łącznie ten z wybuchem gdzie grzyb nad reaktorem est jak w przypadku bomby atomowej (choć paliwo na innym wzbogaceniu, ale dla internautów to pewnie bez znaczenia).  To jeden z nielicznych wiarygodnych materiałów o awarii w Czarnobylu dostępnych w sieci.

Vor 6 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Jarek K JEDNO pytanie ! To dlaczego świadkowie i bezpośredni " bohaterowie " tych wydarzeń mówią co innego niż " największy mózg fizyczny w Polsce " ( jak go NIEKTÓRZY określają ) ?

Vor 2 years
Heniu Szczęśliwy
Heniu Szczęśliwy

+ Waldemar Ożóg Codziennie SPOŻYWASZ deuter, który jest naturalny !

Vor 2 years
Waldemar Ożóg
Waldemar Ożóg

Przygłupie. To było morderstwo cywilizacji europejskiej ( głównie europy środkowej i wschodnich Niemiec ) kara za olanie utopii . Deuter z rozpylonego uranu235 tworzy się w wodach gruntowych , do tego rośliny ciągną go i w postaci pary wodnej jest w wdychanym powietrzu blokuje podział komórek , neutrony z reaktora rąbią chmury gdzie też powstaje i opada z deszczem, kastruje już 32 lata (cały blok wschodni , rosję, chiny , życie leci w schronach dla wybranych , reszta umiera na raka na powierzchni. Towarzysze w twojej drodze do śmierci, przez system kamer i yuotuba przyglądają się jak umierasz dowodzeni przez kolejnego klona swojego nieśmiertelnego przywódcy, mafia grasuje na całym świecie zdziwiona słabością struktur państwowych, a dzikie ludy stepowe narkotyzują i kolonizują europę . Brawo . A czy ktoś wam mówił że to jest wielopoziomowy matrix i wasze myśli , słowa, i czyny są zapisywane na serwerze w galaktyce na wieczność i że prawo przyczyny i skutku w czasie rzeczywistym tworzy wam warunki które trzeba wypełnić w nagrodę za swoje myśli , słowa i czyny ( pewnie nie, bo po co - frajerzy). teraz Fuku... rąbie ocean i amerykę.

Vor 2 years
Der Sztormer
Der Sztormer

O następny się odezwał. Pewnie z Ciebie nie doktor a profesor. Materiał nie jest wiarygodny i nie wmawiaj ludziom. Przejedź się do strefy i popytaj tam ludzi może się czegoś dowiesz

Vor 6 years
Patryk Kaniewski
Patryk Kaniewski

Analizując dokładnie ten filmik i uzupełniające fakty z innych źródeł, doszedłem do takiej wersji rozwoju wydarzeń w tej elektrowni: Testy na reakotorze - > zdestabilizowanie reaktora przez zbyt dużą ilość pary wodnej (następstwo zmniejszania mocy, a potem ratowanie sytuacji przez zwiększenie mocy reaktora co w połączeniu z jednoczesnym zmniejszeniem strumienia wody doprowadziło do niebezpiecznego wzrostu temperatury) - > ratowanie się przed katastrofą opuszczeniem prętów kontrolnych, jednak nieminimalnofazowość (tak to nazwę) tego typu reaktora prowadzi do wzrostu mocy w początkowej fazie, więc pomimo zatrzymania reakcji i tak pręty ulegają przegrzaniu i uszkodzeniu - > powstaje więc źródło promieniowania - > para wodna na powierzchni zbyt gorącego cyrkonu zamienia się w tlen i wodór - > następuje wybuch w reaktorze i pożar grafitu w reaktorze oraz pożary w hali turbin (podejrzewam, że wywołane również wodorem, który dostał się zamiast pary wodnej do turbin) -> przybywają strażacy, jednak gaszą pożar tylko w hali turbin - > w pomieszczeniu reaktora trwa nadal gigantyczny pożar, który po 2 dniach prowadzi do zawalenia się konstrukcji dachu budynku - > resztki dachu przysłaniają reaktor - > wojsko zauważa przez to tylko pożar basenu paliwowego i na niego kieruje akcję - > udaje się ugasić grafit w basenie - > grafit w reaktorze zostaje też przy okazji ugaszony lub wypalił się - >  następuje budowa sarkofagu - > sytuacja opanowana i jest na tyle dobrze, że w Czarnobylu później jeszcze przez lata funkcjonują inne bloki elektrowni Ale brak mi na tym wykładzie paru kwestii, a mianowicie: -skoro pożar w hali reaktora był tak mocny, że zawalił się dach, to jaki wpływ miał na fundamenty reaktora (i na pozostałe pręty paliwowe, które moim zdaniem również musiały ulec uszkodzeniu przez przegrzanie w sąsiedztwie płonącego grafitu)? -skoro wybuchu pokrywy reaktora nie było, to jak na pozostałościach dachu znalazły się sporej wielkości silnie radioaktywne kawałki, które przed dokończeniem budowy sarkofagu musiały zostać usunięte? Czyżby ktoś tu o czymś zapomniał, albo może niektóre fakty są zbyt przekoloryzowane w którejś wersji? Te pytania nasuwają mi się po obejrzeniu innego dokumentu na temat awarii w elektrowni.   

Vor 6 years
adaś hister
adaś hister

Co to za pajac?Z jego bajdurzenia wynika,że tragiedia czernobylska przyniosła same POZYTYWY.CO ZA KRETYN!!!!

Vor 6 years
YasiuVW
YasiuVW

to samo nasunęło mi się na myśl "co on pier...." pan doktor odsyła nas do wspomnień strażaka... ja bym go odesłał do przeczytania: -"Czernobyl. Od katastrofy do procesu" Waldemar Siwiński -"Krzyk Czarnobyla" Swietłana Aleksijewicz -"Raport z Czarnobyla" Grigorij Miedwiediew oraz wielu innych w których opisy zdarzeń pokrywają się ze sobą, ale absolutnie nie pokrywają się z jego słowami. Jeżeli ktoś naprawdę interesuje się tematem Czarnobyla przynajmniej połowę tego wykładu uzna za stek bzdur.

Vor 7 years
cynamonxx
cynamonxx

To jakas masakra! Takich bzdur nawet zsrr nie wmawial ludziom, choc starano sie umniejszac powage sytuacji. To najpowazniejszy taki wypadek w dziejach, a facet mowi, ze w sumie nic sie nie stalo.. gosc pasowalby do ekipy tuska. :)

Vor 7 years
krasnywarek
krasnywarek

no dobra... a cos o oku Moskwy ??

Vor 7 years
sake104kalisz87
sake104kalisz87

Ciekawy wykład, profesjonalny prowadzący, pozdrawiam :).

Vor 7 years
75rinzler
75rinzler

No właśnie. Też się zastanawiałem w jaki sposób wielkie kawały grafitu z reaktora mogą znaleźć się na dachu w wyniku pożaru... Ciepłe powietrze je uniosło?

Vor 7 years
igor biesaga
igor biesaga

Takich pierdół jeszcze nie widziałem,a dużo widziałem,słyszałem i czytałem o czarnobylu.Totalne bzdury z wyjątkiem,ze rbmk rzeczywiscie budowane były pod kątem militarnym-chodziło o produkcje plutonu i w czasie pracy reaktora wydobycie go.Reszta to bzdury.

Vor 7 years
Michał Wolański
Michał Wolański

Fantastyczny wykład!

Vor 7 years
Jacu QM
Jacu QM

Super !

Vor 7 years
deeadbEE
deeadbEE

Nie chce wątpić w słowa osoby mającej tytuł doktora ale sądzę, że gdy dach się pali 2 dni to elementy grafitowe nie powinny się znaleźć na niezawalonej części dachu a konstrukcja hali nie została by tak rozrzucona. Widać także zniszczenia hali nr4 na zdjęciach datowanych na 26 kwietnia a nie 28 jak by wskazywała opowieść doktora o zawaleniu się dachu dopiero po 2 dniach w wyniku pożaru. Pozostają też relacje świadków o świetlistej łunie unoszącej się w niebo i słupie oparów 26.04 a nie 2 dni po.

Vor 7 years
Gryfny Hajer
Gryfny Hajer

Yyy] yyyyyyyyyyyyyy]] 6y]]]]]yy]]]]y]yy]]]y]]y]y]]]]]y]]yy]y]]]]y]]]yyy]y]y]y]]y]]y]y]]]]]y]]yy]]yy]y]yy]yy]]]yyy]yy]y]yyy]]]]]yy]]]666666666666666666666666666666666666y666666666666666666666666666666666666666666y666666yy6666]66666666yy]y666y6y66

Vor Monat
RubenzPl Poneko
RubenzPl Poneko

super wykład..dziekuje

Vor 7 years
Case40i4
Case40i4

Rewelacyjny wykład

Vor 7 years
quercus555
quercus555

Dokładnie cięło się co minutę, a tu elegancko, a ciekawy temat.

Vor 7 years
silverherb5g
silverherb5g

o dzięki, na playerze wszechnicy się oglądać nie da ;)

Vor 7 years

Nächstes Video

Awaria elektrowni jądrowej w Fukushimie

1:03:59

Awaria elektrowni jądrowej w Fukushimie

Wszechnica FWW

Aufrufe 80 000

10 Niezwykłych faktów o Czarnobylu

08:09

Prof. Marek J. Chodakiewicz - "Światy Islamu"

2:26:07

Kilka słów o Księdze Rodzaju#3 | Św Augustyn.

1:20:05

Na tropach życia w kosmosie/Michał Różyczka

43:05

Carbon Based Lifeforms - World Of Sleepers | Full Album

1:18:40

Carbon Based Lifeforms - World Of Sleepers | Full Album

The Psychedelic Muse

Aufrufe 2 300 000

Chernobyl - 30 years of new thinking. Part 1: Test.

19:25

Chernobyl - 30 years of new thinking. Part 1: Test.

Uwaga! Naukowy Bełkot

Aufrufe 916 000

Przeszłość i przyszłość Bliskiego Wschodu

1:26:55

Dominika Radwańska - Ujarzmianie Podświadomości

49:11

Czarnobyl: elektrownia, sarkofag, Novarka | GOOD IDEA

13:27

Czarnobyl: elektrownia, sarkofag, Novarka | GOOD IDEA

Radosław Gajda & Natalia Szcześniak

Aufrufe 102 000